Solid NEI fra fagforeningas medlemmer!

Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

– Jeg er glad for at et klart flertall har sagt nei til meklingsresultatet i tariffoppgjøret, sier fagforeningsleder Eystein Garberg.

På tross av en massiv ja-kampanje fra LOs ledelse og forbundslederne, sier medlemmene våre klart ifra om at dette ikke er godt nok.

Les fagforeningas artikkel om hvorfor vi anbefalte våre medlemmer å stemme nei.

I Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag deltok hele 84,26% av medlemmene i uravstemninga.

87,19% av våre medlemmer stemte nei:

I EL og IT Forbundet deltok 54,26% av medlemmene. Av disse stemte 54,97% ja og 42,99% stemte nei.

EL og IT Forbundet er dermed det forbundet med størst andel nei-stemmer.

Forbundsleder Jan Olav Andersen kommenterer dette:

– Jeg er fornøyd med at vi fikk et solid ja til forhandlingsresultatet. Samtidig viser den betydelige nei-andelen at vi har medlemmer med høye krav, og som er villig til å sloss for de. Det er også bra.

I hele LO deltok 53,7% av medlemmene. Av disse stemte 76,6% ja og 21% stemte nei.

Forhandlingsresultatet er dermed gjort gjeldende fra 1.4.2018.