Coronavirus – noen vanlige spørsmål

Vi vil først og fremst henvise til Folkehelseinstituttets nettsider med fakta, råd og tiltak mot Coronaviruset.

For spørsmål om lønn, permittering, dagpenger osv. vil vi anbefale LO-advokatenes nettside.

Her er et forsøk på en enkel oppsummering av de vanligste spørsmålene vi får.

Karantene?

Hvis du er syk eller blir satt i karantene, ta kontakt med fastlege. De vil i de fleste tilfeller gi sykemelding, og du vil ha rett på sykelønn (vanlig lønn). Det er svært få av våre medlemmer som kan jobbe hjemmefra…

Dersom arbeidsgiver krever at du skal være i karantene pga. smittefrykt/forebygging, skal du ha lønn fra arbeidsgiver.

Permittering?

Regelverket for permittering finnes i Hovedavtalens kap. VII.

Permittering kan foretas når det er en saklig grunn for det. Sysselsettingsproblemer kan være en saklig grunn til å permittere, mens frykt for smittefare ikke er det. Permittering skal alltid drøftes med tillitsvalgte. Permittering skal varsles skriftlig med 14 dagers frist, fra arbeidstidens slutt den dagen det gis. Hovedavtalens adgang til å permittere med 2 dagers varsel i uforutsette hendinger (AML § 15-3(10)), kan kun  benyttes i helt spesielle tilfeller.

Les mer på fagforeningas infoskriv om fremgangsmåte ved permitteringer.

Hjemme med barn pga. stengte skoler?

NAV og Regjeringen har fastslått (12.3) at foreldre som må være hjemme pga. stengte skoler og barnehager kan få omsorgspenger. Omsorgspenger er også kjent som «sykt barn-dager». Antallet dager med omsorgspenger har nylig blitt økt fra 10 til 20. Bedriften betaler kun for de tre første dagene.

Dagpenger ved permittering?

De første 2 dagene får du full lønn fra bedriften. De 18 neste dagene får du full lønn fra NAV. Fra dag 21 får du dagpenger fra NAV, som utgjør cirka 70 % av inntekt.

Husk å ta kontakt med banken din dersom du ser at inntekten ikke strekker til – du kan ofte be om å utsette betaling av avdrag en periode.

Sparebank 1 SMN har lovet at de skal hjelpe folk igjennom krisen

Les LO-advokatenes artikkel om temaet på EL og IT Forbundets nettside.

LO-advokatene: Coronaviruset – aktuelle arbeidsrettslige spørsmål