Gode garderobeforhold for kvinner og menn

Det er fortsatt for lenge imellom alt er på stell med brakkeforholdene, men på prosjektet Ladebyhagen BT 3 på Lade er det ordnet med egne delte garderober for menn og kvinner. Vintervoll har foreløpig 4 kvinner på anlegget der Skanska er hovedentreprenør.

«Damegarderobene var ikke ideell fra starten av», sier Sandra Åberg Kristiansen. Hun er montør på prosjektet, i tillegg er hun tillitsvalgt hos Vintervoll. Men etter hvert kom Skanska på banen og bygget om brakkeriggen. Da fikk herre- og damegarderobene egne innganger fra hver sin side av brakka, med spiserommet midt i riggen. På denne måten slipper man å gå gjennom den andre garderoben for å komme til sin egen eller komme til spiserommet.

Dette burde selvsagt være standard på alle byggeplasser fra starten av. Men alt for ofte er dette ikke i orden. Tillitsvalgte, verneombud og damene selv må ofte mase for å få dette på plass, selv om loven er klar på at det skal være adskilte garderober.

Yvonne Bartolome (lærling) t.v. og Kristine Marcussen (montør) t.h.

Vintervoll har fått med i sine anbudspapirer at de praktiserer likestilling på arbeidsplassen, og krever derfor at det skal være adskilte garderober for kvinner og menn. Det gjør saken enklere for damene ansatt i Vintervoll. Dette er noe alle bedrifter må gjøre.

Det blir bare flere og flere kvinner på byggeplassene og det er positivt. Elektroarbeidernes fagforening Trøndelag har 90 yrkesaktive kvinnelige medlemmer, 114 stk hvis vi tar med elevmedlemmer og andre. Fagforeninga håper det blir enda flere i årene fremover, og da må enkle ting som garderobeforhold på byggeplasser være på stell.

Les mer om reglene for brakke- og spiseforhold på arbeidsplassen i fagforeningas infoskriv.

Damene fra Vintervoll trives godt på prosjektet på Lade. «Det er en fin gjeng som er her, og samholdet er veldig bra», sier Sandra. «Og så jobber vi akkord da».