Bemanningsbransjen – en nødvendighet eller en sykdom i arbeidslivet?

Fagforeninga har lenge vært i mot bemanningsbransjen. På slutten av 2017 fikk vi innblikk i hvordan enkelte byrå opererer. Les historien til et medlem i fagforeninga som søkte hjelp hos oss for å få sin rettmessige lønn fra tidligere arbeidsgiver Consentra Bemanning. Ikke rart et av hovedkravene i neste års tariffoppgjør blir å FORBY BEMANNINGSBRANSJEN.

Det var tidlig i 2017 at medlemmet «Karl» tok kontakt med fagforeninga. Da hadde han kjempet i over ett år for å få ut sin siste lønning fra sin tidligere arbeidsgiver Consentra Bemanning. Karl kommer opprinnelig fra Øst-Europa, men hadde flyttet til Norge og gikk utdanning på elektrolinja. Under utdanningen jobbet han på forskjellige oppdrag for Consentra Bemanning for å tjene penger nok til å betale husleie og livsopphold. Hans siste jobb var å stå å meisle i betong på kvelder og natt for en bedrift som Consentra bemanning hadde leid han ut til. De hadde flere ganger blitt lovet både overtid og natt-tillegg på jobbene, men det fikk de aldri. Han levert sin siste timeliste på 57,5 timer i november 2015 og forventet ihvertfall å få timelønna for disse timene, så han kunne betale husleia. Lite viste han at dette skulle bli en lang kamp.

Karl begynte å purre på Consentra for å få ut lønna si. Først muntlig og per sms, og etterhvert per mail. Da han tok kontakt per mail og etterlyste pengene, fikk han bare svar om at de hadde et nytt oppdrag til han. Ingen forklaring på hvorfor han ikke fikk pengene sine. I følge andre som har jobbet hos Consentra bemanning har dette skjedd mange ganger før; «Consentra bemanning betaler ikke ut siste månedslønn, før man tar på seg et nytt oppdrag.»

Etter å ha purret på lønna si helt til august 2016, begynte Consentra Bemanning å unnskylde seg med at timelisten var for gammel, men de kunne likevel tilby nye oppdrag til Karl. De tilbød etterhvert også å betale halve summen. Dette var heldigvis ikke godt nok for Karl.

Når man kommer som ung fra utlandet er det selvsagt ikke lett å kunne og forstå seg på alle lover og rettigheter som gjelder i Norge. Og det er i hvert fall ikke enkelt å skulle gå til kamp alene mot et stort konsern som Consentra Bemanning. Karl prøvde å true med å gå til advokat, om ikke Consentra betalte ut lønna. Dette brydde ikke Consentra seg ikke mye om, og lot seg ikke skremme. Mulig de er vant med slike «trusler» fra ansatte som ikke får lønna si, hva vet vi.

Mail fra «Karl» om advokat. Consentra bryr seg ikke nevneverdig om henvendelsen.

Karl hadde ikke råd til å leie advokat til å følge opp dette. Men heldigvis var han medlem av fagforeninga, så han søkte hjelp der. EFT begynte å se på saken.

Fagforeninga sendte den 7. juli et lønnskrav til Consentra Bemanning på hele lønna, samt feriepenger. Etter å ha måttet purre i flere runder, kom svaret tilbake at de kun ville betale ut halvparten av pengene. Da sendte fagforeninga saken til forliksrådet.

I desember 2017 møtte partene opp i forliksrådet for å finne en løsning. En av utfordringene er at Consentra har delt seg opp i flere forskjellige bedrifter, som gjør det vanskelig for både ansatte, fagforeninga og myndighetene å finne ut hvem som jobber hvor. Taktikken til Consentra virket å være å få avvist saken fordi Karl var ansatt i Consentra Bemanning og ikke Consentra Bemanning AS.  Consentra Bemanning AS er kun et holdingselskap og har ingen ansatte. Bedriften Karl var ansatt i heter Consentra Bemanning (altså uten «AS» på slutten). Consentra Bemannings juridiske navn er Consentra Bygg og Industri, og største eier av dette selskapet er nettopp Consentra Bemanning AS.

Slik ser det ut når man søker på Proff.no:

Det er ikke rart at både arbeiderne og andre lurer på hvor de er ansatt. Til og med på timelisten som de ansatte skal fylle ut, er det henvist til Consentra Bemanning. Spesielt vanskelig blir det for unge utenlandske arbeidstakere å skjønne hvor de er ansatt i en slik selskapsstruktur.

Saken i Forliksrådet gikk Karls vei. Det ble full seier og Consentra måtte betale ut hele lønna og feriepengene de skyldte han. Bare synd det måtte ta 2 år og masse ressurser for at Karl skulle få utbetalt sine rettmessige 57,5 time.

Jeg kjenner mange som har jobbet i Consentra Bemanning som har opplevd det samme som meg, og ikke fått utbetalt lønna og tilleggene de har blitt lovet.

Karl

Rett etter møtet sto representanten fra Consentra Bemanning AS og ventet på Karl og representanten fra EFT. Han var meget pågående og ville vite om fagforeninga hadde tenkt å hjelpe andre i samme situasjon. Han benyttet samtidig anledningen til å si at Karl aldri skulle få nye oppdrag for Consentra igjen.

I dag jobber Karl som elektriker for en bedrift i Trøndelag med tariffavtale og gode vilkår. Han trives i jobben, men tenker med gru tilbake på den vanskelige tiden han hadde under utdanningen med dårlig råd, og bedriften som nektet å utbetale forrige månedslønn hvis han ikke tok på seg nye oppdrag.