EFT støtter de streikende heismontører i Orona!

Det er pinlig at vi må gå til streik for noe så normalt for en tariffavtale i 2018, sier leder i Heismontørenes fagforening Markus Hansen, men vi er klare til kamp for å få tariffavtalen på plass! EFT var blant mange fagforeninger og Forbund som var på plass på fanemarkeringen for streiken på Hamar den 25. mai.

De streikende heismontørene i Orona Norway AS vil ha på plass en tariffavtale for å få på plass bestemmelser rundt avtalefestet pensjon, stans i ulovlig heisarbeid i bedriften, ryddige innleiebestemmelser og en plan for opplæring i bedriften. Ledelsen i bedriften vil bare tilby en husavtale som ikke ivaretar dette på en trygg måte. Orona er det eneste internasjonale heiskonsernet i Norge som ikke har tariffavtale på plass.

Medlemmene i Orona er klare til å stå kampen ut, og takket mye for støtten fra alle oppmøtte og for alle støttemeldinger de har fått.

Markus Hansen varsler at dette er den første av flere markeringer som kommer fremover. De vil kjempe hele veien frem til tariffavtalen er på plass.

Leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, holdt appell. Hele EL og IT Forbundet stiller seg bak og støtter denne streiken.