Ungdomskurs i EL og IT

Helga 3.-5. november ble det gjennomført felles ungsomskurs for alle fagorganiserte ungdommer i Trøndelag, og EL og IT var selvfølgelig godt representert. Av de 120 deltagerne på kurset kom 14 av de fra vår fagforening.

Noe av kurset foregikk i fellesskap på tvers av forbundene, men mesteparten foregikk forbundsvis. EL og IT Trøndelag hadde i løpet av helga 5 innledere. Henrik Blomvik fra det sentrale ungdomsutvalget var veileder på kurset, samtidig som han hadde innledning om forbundets og LOs oppbygning. Vår distriktsleder Venke Heimdal hadde innledning om hva en seier egentlig er, og hvilke seire fagbevegelsen har hatt opp gjennom tidene.

Lars Roar Mjøen fra Fagforeninga kom også på besøk på lørdag, og fortalte oss om lovverket og tariffen som regulerer vår arbeidshverdag. Der kom det tydelig fram at tariff er mer enn bare lønn! Siste innleder på lørdag var Eystein Garberg, leder av fagforeninga vår. Han hadde innledning om hva ei fagforening egentlig er, og hvilket arbeid man driver med. Det var lærerikt for alle sammen å få et ordentlig innblikk i alt det gode arbeidet som blir gjort i Elektroarbeiderenes fagforening i Trøndelag!

På søndag var Endre Klokkervold, også fra fagforeninga, kursets siste innleder. Han prata også om tariffen vår, rettere sagt hadde han et glimrende lynkurs i akkord.

Det er alltid morsomt å treffe andre ungdommer på tvers av bedrifter, men med EL og IT forbundet som fellesnevner. Det er ingen tvil om av vi har utrolig mange dyktige, nysgjerrige og engasjerte ungdommer tilknyttet EL og IT, distrikt Trøndelag!

Det har vært en glede å være kursleder for denne gjengen!

(Tekst av Sandra Åberg Kristiansen)